Motorcykel i Spanien!

21.04.2023

Tänkte att jag skulle sätta mig ner och skriva några rader om hur det är att köra motorcykel i Spanien, vilka som är dom största skillnaderna jag personligen upplever jämfört med att köra hoj i Sverige och även komma med lite tips på härliga rutter längs Solkusten ::)

Denna säsong blir min andra säsong på hoj nere i Spanien, så även fast jag fortfarande har VÄDLIGT mycket kvar att upptäcka så sitter jag på en hel del bra tips :) Tänker att dagens inlägg kanske inte bör avslöja dom alla på en och samma gång, utan att vi kanske kan ha det som ett återkommande inslag här på bloggen :)

För er som kikar in för första gången eller kanske bara inte är så bekant med min bakgrund när det kommer till motorcyklar och hojvärlden så tänkte jag ta det lite kort. Jag var 30 år när jag för första gången testade en hoj, då var det en cross jag fick chansen att provköra. Att vara sådär riktigt dålig på något har alltid varit en sak jag ogillat skarpt, kanske var det därför något inom mig väcktes under den där första provturen. Jag var nämligen fullkomligt oduglig, jo man får säga så om sig själv! Det tog faktiskt ganska många provkörningar innan jag började haja vad det handlade om, hur man skulle göra. Men som sagt, det var där och då allt började och ett antal månader senare satt jag på färjan mot Finland för att köra min första FMX show, ja ni läser rätt nu och kanske beskriver det just hur galet driven jag är när jag väl bestämmer mig för något. Det är kanske på gott och ont, men för mig finns inga mellanlägen, det är allt eller inget och när det kom till hojar blev det ALLT!

Nästa år fyller jag 40, vilket innebär att nästa år firar jag 10 års jubileum med att köra hoj. MC kortet har jag dock haft ganska precis i fem år nu. Det har alltid varit KTM som har gällt för mig, min första motorcykel var en KTM 790 Duke, sen har jag haft både 890 DUKE, 1290 SuperDuke R och nu har jag alltså en 890 Duke GP. Även min sambo har en KTM, han kör en 690 SMC r som är perfekt på dom kurviga Spanska vägarna :)

Förra året gjorde jag min första säsong på hoj i Spanien och det var verkligen en fantastisk upplevelse, även denna säsong utgår jag från Spanien men på en nya hoj. Förra året var det 1290 SuperDuke r som gällde och iår hittar ni mig alltså på en 890 Duke GP där tanken är att jag ska försöka bli lite bättre och snabbare på dom där allra kurvigaste vägarna.

Min nummer ett uppsättning iår, KTM 890 Duke GP, jacka från KTM, hjälm från Icon motorsports och kevlarleggings (har lite olika varianter).
Min nummer ett uppsättning iår, KTM 890 Duke GP, jacka från KTM, hjälm från Icon motorsports och kevlarleggings (har lite olika varianter).

Så det var lite kort om mig och min hojbakgrund, nu åter till vad inlägget skulle handla om, att köra hoj i Spanien :)  Inledningsvis vill jag börja med att säga att om du får chans till att köra hoj i Spanien så ska du ta den! Spanien erbjuder fina vägar, vacker skiftande natur och trevliga hjälpsamma människor. 

Jag får ofta frågan kring hur det är med språket, om man klarar sig att kommunicera på engelska och där måste jag säga att det varierar brett. Dom spanjorer som pratar engelska pratar oftast väldigt bra engelska, många gånger bättre än mig själv. Däremot är det många spanjorer som inte pratar någon engelska alls, särskilt om du åker utanför dom större städerna. Med det sagt så är Spanjorerna otroligt trevliga och hjälpsamma. Inte en enda gång har någon varit otrevlig för att min Spanska är fåordig, dom försöker så gott dom kan att hjälpa till och idag finns det så pass bra hjälpmedel i våra mobiltelefoner att man kan inte sätt att kommunicera på även om man inte pratar samma språk. Så det jag försöker säga är att språket inte ska få påverka huruvida du åker till Spanien för att köra hoj eller inte!

En annan fråga som ganska frekvent dyker upp i min DM på Instagram är vilka dom största skillnaderna mellan att köra hoj i Spanien och Sverige är. Jag tänker att jag ska göra ett större inlägg kring enbart detta vid ett senare tillfälle men jag passar på att kort lista några här nedan redan nu:

  • Asfalten - Asfalten i Spanien kan vara riktigt hal! Det kan skifta snabbt och komma plötsligt. Detta är något jag känt av flera gånger och även sett andra tvåhjuliga fordon påverkas av. Jag har alltid den hala asfalten med mig i bakhuvudet när jag är ute kör och planerar min körning något annorlunda för att förebygga eventuella olyckor. 
  • Hojvana bilister - Vad jag menar med detta är att det märks att Spanien erbjuder hojkörning året om och att bilisterna är mer vana vid att ha motorcyklister omkring sig på heltid. I Sverige, särskilt på vårkanten när alla plockar fram sina hojar kan jag uppleva mig något osynlig i trafiken av dom som sitter i sina fyrhjuliga fordon. I Spanien däremot känner jag mig alltid sedd och upplever att folk släpper fram, underlättar för motorcyklister. 
  • Soppapriset - Även om soppapriset steg väldigt mycket i Spanien också så är det fortfarande billigare att tanka i Spanien jämfört med Sverige vilket jag såklart uppskattar men det får gärna återgå till de prisnivåer som var för drygt 1,5 år sedan.

Listan kan självklart göras mycket längre och det går att prata mer kring framförallt dom två första punkterna ovan, men vi sparar det till ett senare inlägg dedikerat till just skillnaderna mellan Sverige och Spanien rent hojrelaterat. 

Just denna väg är väldigt bra ut avseendet med hal asfalt, däremot är det ofta lite rullgrus längs vägen där det är in/utfarter och det är också något jag försöker vara extra uppmärksam på.
Just denna väg är väldigt bra ut avseendet med hal asfalt, däremot är det ofta lite rullgrus längs vägen där det är in/utfarter och det är också något jag försöker vara extra uppmärksam på.

Även om jag nu bara är inne på min andra säsong på hoj i Spanien så har jag redan samlat på mig flertalet favoritrutter att köra. Vissa uppskattar jag för dess natur, andra för chansen att gasa av mig eller bara kunna ligga och njuta av kurviga fina vägar. Kommer komma ett eget fördjupande inlägg kring detta också framöver men såklart ska ni få några tips redan nu, här nedan får ni mina topp tre mest besökta platser/körda rutter, här kör jag OFTA!:

  • El chorro - Det här är en av dom första platserna jag hittade här nere längs Solkusten men det har blivit en återkommande favorit och jag kör nog här en gång i veckan iallafall uppskattningsvis. Ni kan söka på El chorro eller Caminito Del Rey på Google Maps för att hitta rutten hit. Väl här stäng av gps:en och ta någon avstickare, följ vägen och njut! Här kan ni köra i timmar och som sagt, man tröttnar aldrig. Alla små mysiga kurviga vägar är omgivna av kristallklart turkost vatten. På sommaren kan du stanna och ta ett uppfriskande dopp också. I ett längre enskilt inlägg kommer jag komma med restaurangtips att stanna till på om du är här också så du inte hamnar i någon av turistfällorna för det finns det dessvärre några. 
  • Almogia lake - Jag vet inte varför, men jag är trollbunden av denna plats. Den är egentligen inte mer magisk än någon annan men jag har bara fastnat för denna plats. Här skulle jag gärna köpa mitt eget boende dessutom. Det är lugnt och harmoniskt, naturen är otroligt vacker och vägarna riktigt fina. Jag har det ofta som ett delmål längs vägen när jag är på väg till något annat slutmål.
  • The curvey roads between Marbella & Ojen - Jag föredrar att ta denna rutt från Marbella i riktning mot Ojen, men självklart går den att köra i båda riktningarna. Är du i Marbella så ställ in GPS på Ojen, var dock uppmärksam längs vägen för du ska ta en liten avstickare för att hitta dom här riktigt kurviga fina vägarna. Missar du avstickaren kommer du bli varse om det strax, för du kommer hamna på en större väg med utsikt ner över dom små fina kurviga vägarna och då är det bara att vända om och kika efter denna avstickare :) Jag körde dessa vägar både med min 1290 och 890 men jag vet att många med stora tunga hojar kan tycka att dessa vägar är något smala och kanske "för kurviga", du som kommer på en lättare smidigare hoj kanske har allra roligast här men jag skulle säga oavsett hoj så är det grymma vägar och naturen fantastisk så ta en vända och anpassa din körning efter behov. 
Mysiga, kurviga och fina bergsvägar mellan Marbella och Ojen.
Mysiga, kurviga och fina bergsvägar mellan Marbella och Ojen.
Längs El Chorro finns det så många olika avstickare ni kan ta, här kan man köra i timmar och detta underbara turkosa vatten är överallt!
Längs El Chorro finns det så många olika avstickare ni kan ta, här kan man köra i timmar och detta underbara turkosa vatten är överallt!
Jag tröttnat aldrig på alla dessa mysiga sjöar som man hittar lite överallt längs vägarna :)
Jag tröttnat aldrig på alla dessa mysiga sjöar som man hittar lite överallt längs vägarna :)

Vad ska man tänka på då? Yes, jag kommer göra precis som med ovan nämnda delar, skriva lite kortfattat kring detta ämne och återkomma med ett fördjupande inlägg framöver :) Men några snabba tips är:

  • Ägarbevis - Ha alltid ägarbevis på hojen med dig
  • Körkort - Självklart ska du även ha ditt körkort med dig, en kopia på passet är även att rekommendera, ta en papperskopia eller ta en bild med mobilen som du alltid kan visa upp om polisen vill se ditt pass. 
  • Kontanter/Euro - Dom flesta bensinstationer tar kort men det är ganska vanligt att många restauranger utanför stan endast tar kontanter. Det har hänt oss flera gånger och vi har lärt oss den hårda vägen att alltid ha lite Euro med oss när vi är ute och kör. 
  • Packning - Det är inte alltid jag väljer att ha en väska med när jag är ute och kör, men har du möjlighet att få med dig lite packning så är mitt tips att packa med vatten/dryck, någon bar/kaka om hungern kickar in och ombyte till överkroppen. På sommaren är det riktigt varmt att köra i Spanien men det kan slå om snabbt när man kommer upp i bergen och faktiskt bli lite kyligt, Åker du med en tunnare/svalare mc-jacka kan det vara skönt att ha något extra att ta på.
Kevlarleggings, kevlarhoodie och en fodrad väst för att stoppa vinden en något kallare morgon. Gustav har en ryggsäck där jag kan packa ner västen när det blir varmare under dagen.
Kevlarleggings, kevlarhoodie och en fodrad väst för att stoppa vinden en något kallare morgon. Gustav har en ryggsäck där jag kan packa ner västen när det blir varmare under dagen.
När jag inte har större packning med mig så brukar jag använda min lilla lårväska där jag alltid har någon dryck och en bar/kaka.
När jag inte har större packning med mig så brukar jag använda min lilla lårväska där jag alltid har någon dryck och en bar/kaka.

Hoppas ni uppskattade detta inlägg som alltså endast är en försmak på vad som komma skall. Har ni önskemål att jag ska skriva om något specifikt, fördjupa mig i något, några särskilda tips så lämna gärna ett meddelande nedan eller skriv ett privat meddelande till mig på Instagram :)

Tills vi hörs nästa gång, som nog är rätt snart ;) så vill jag bara önska er en mysig dag <3 Puss och kram!
/Jennie